Őrizze meg fittségét szklerózis multiplexesként is!

Életmód Cikk

A szakértők egyetértenek abban, hogy az aktív életmód kiváló hatású az SM-ben szenvedőknél. A testedzés nem csupán a kimerültség tüneteit csökkenti, hanem serkenti az izomfunkciókat is. Remekül fejleszti a személyiséget, és azt az érzést nyújtja, hogy teljesítette a kitűzött célt, ezzel pedig hozzájárult általános életminősége javulásához. A legnagyszerűbb azonban, hogy nem számít, milyen az edzettségi szintje, vagy milyenek a képességei, mindenki végezhet valamilyen testmozgást. Azt tanácsoljuk, hogy bármilyen új testedzési forma kipróbálása előtt beszéljen orvosával. 

Miért fontos a testedzés?

Hasonlóan a tápanyagban gazdag étrend fogyasztásához [Hivatkozás a következőre: tápanyagok meghatározása a szójegyzékben] a testedzés kiváló módja annak, hogy a lehető legjobban gondoskodjunk a test működőképességének megőrzéséről, ami néhány SM-tünetet kordában tarthat, sőt akár enyhíthet is! Orvosa segíthet összeállítani egy olyan mozgásprogramot, amely teljesíthető és biztonságosan elvégezhető. Hogy még inkább meggyőzzük az edzés előnyeiről, bemutatjuk, néhány módszer hogyan segíthet a szklerózis multiplexen:

  • Ha aktív marad, javíthat az általános egészségi állapotán 
  • Segít abban, hogy lehetőségeihez mérten a legjobban mobilis és aktív maradjon 
  • Segít az SM-tüneteinek kezelésében 
  • Csökkenti a szívbetegségek kockázatának kialakulását
  • Javítja az izomerőt és a fittséget (ez segíthet a mozgással és az izomgyengeséggel kapcsolatos panaszokon) 
  • Segít az optimális testsúly elérésében és megtartásában, bár a legjobb, ha a mozgást az egészséges táplálkozással társítjuk
  • Javít a hangulatán

Azt tanácsoljuk, hogy bármilyen új mozgástípus elkezdése előtt beszéljen az orvosával. 
 

Így tarthatja mozgásban magát

Az alábbi tippek segítenek, hogy aktív maradjon szklerózis multiplexben is.
 

Pattanjon kerékpárra!

A kerékpározás pihentető és kényelmes módja, hogy az SM-ben is aktív maradjon. Járjon utána, vannak-e ajánlott kerékpárútvonalak a lakóhelyén, vagy működik-e csoportos túrákat indító helyi kerékpáros szervezet. Választhatja a szobabiciklit akár otthon, akár az edzőteremben.
 

Irány az edzőterem!

Hogy kihasználja a helyi edzőterem előnyeit, nem kell megerőltető edzésen részt vennie. Szinte mindegyikben változatos programokat kínálnak a különböző edzettségi fokú és állapotú embereknek. Nézzen utána, milyen a kínálat az Ön lakóhelyén. 
 

Gyalogoljon a természetben!

A gyaloglás nagyszerűen növeli az edzettségi állapotot, ráadásul friss és egészséges levegőhöz juttatja szervezetünket. Nagyon jó ürügy arra is, hogy találkozzon és – szó szerint – „lépésről lépésre” együtt legyen a barátaival.
 

Fedezze fel az Önben lakozó kertészt!

A kertészkedés nemcsak kiváló módja az aktivitás megőrzésének, de olyan tevékenység, amelyet a saját képességeihez szabhat, ráadásul láthatja munkája gyümölcsét is. 

Otthoni testedzés

A játékkonzolok nagyon jó szolgálatot tesznek a nappaliban, és különböző sportprogramokkal rendelkeznek, ami azt jelenti, hogy otthona kényelméből is lehet aktív. De miért ne próbálhatna ki egy otthoni edzés DVD-t, vagy nézhetne meg egy jógavideót a YouTube-on, és kérhetné meg egyik barátját, hogy csatlakozzon Önhöz? Ne feledkezzen meg arról, hogy a kevesebb itt is lehet több: csak annyit mozogjon, amennyit kényelmes, ne hajtsa túl magát. Az a legjobb, ha bármilyen új edzésforma kipróbálása előtt beszél az orvosával. 


Éljen társasági életet!

Nézzen utána az interneten, vagy kérdezze meg a helyi művelődési házban, hogy tartanak-e tajcsit, vízi aerobikot, jóga-, ének-, séta- vagy zenefoglalkozást. Akár saját csoportot is alakíthat, ami kitűnő lehetőség arra, hogy megismerkedjen az SM-ben szenvedő sorstársakkal. 

Saját tapasztalat a sorstársak tollából (a linkre kattintva a további tartalom angol nyelven van)

Az SM-közösség nemcsak az interneten aktív, hanem a való életben is. Tudják, hogy a testedzésnek milyen jó a hatása az egészségi állapotukra és a jóllétükre, ezért azon dolgoznak, hogy megőrizzék csúcsformájukat. Az alábbiakban néhány példával illusztráljuk, mások hogyan maradtak fittek szklerózis multiplexesen is. 

Johan világéletében fitneszbolond volt. Akkor diagnosztizálták nála az SM-et, amikor a legnehezebb hollandiai maratonra készült. De ez sem akadályozta meg abban, hogy elérje céljait. Itt beszél szinte hihetetlen életútjáról.

Miután az SM-et diagnosztizálták Paulánál, szenvedélyes érdeklődéssel fordult az egészséges életmóddal és a fitnesszel kapcsolatos dolgokhoz, melyeket a pozitív eredményei megtapasztalását követően a mindennapjai fontos részévé tett. Itt számol be bővebben minderről:

Megfontolandó szempontok

Az egészségét és a fitneszprogramját érintő változtatáskor először is beszéljen orvosával, hiszen ő tudja az edzésprogramot leginkább Önre szabni. Különösen hasznos, ha már régóta nem edzett, vagy növelni szeretné az edzés intenzitását. Fogadja meg a következő tanácsokat, mielőtt belevágna!
 
Lassan járj, tovább érsz!

Nagy a kísértés, hogy már az első alkalommal túleddze magát. Azonban igen erős érv szól az ellen, hogy hirtelen túl sokat mozogjon. Ha hosszabb távon és egyre intenzívebben szeretne edzeni, sokkal könnyebben ismeri meg a határait. 

Bemelegítés és levezetés

Váljon szokásává a bemelegítés, hogy óvatos nyújtással előkészítése izmait az edzésre. Ezzel elkerülheti a kínzó izomlázat. Ne feledkezzen meg a az edzést követő nyújtásról sem. 

Hűtse le (vagy tartsa melegen) magát!

Néhány ember számára a testhőmérséklet emelkedése kellemetlen érzés. Ha ez Önnél is így van, érdemes megelőznie, hogy kimelegedjen. 
Például feloszthatja az edzését kisebb szakaszokra, és szüneteket iktathat be, vagy hűtőmellényt viselhet, de hűtőfürdőt is vehet. 

A kimelegedés elleni legegyszerűbb módszer, ha hűvös italt tart elérhető távolságban, amely a hidratáltságban is segít. Beszéljen orvosával az egyéb hűtési technikákról, amelyek segíthetnek az SM-ben. 

Hideg időjárás esetén a melegebb testhőmérséklet fenntartása jelenthet nehézséget. Viseljen meleg ruhát, öltözködjön rétegesen, vagy inkább otthonában eddzen.