Tudatos jelenlét és relaxáció SM-ben

Életmód Cikk

Gyakran előfordul, hogy az SM-ben szenvedők hangulatingadozásokról és a megszokotthoz képest megváltozott viselkedésről számolnak be. A vizsgálatok alapján az SM-betegek 50%-a valamelyik életszakaszában valóban depressziós volt. Nagyon fontos, hogy legyen ideje saját magára! Lehet, hogy kicsit luxusnak tűnik, de ha rendszeres pihenőket iktat be, az mindent megkönnyíthet. Függetlenül attól, hogy egy napig vagy csak néhány percig, de mindig előnyökkel jár, ha olyasmire szentel időt, amit kedvel. 

Miért fontos a tudatos jelenlét és a relaxáció?

A jó pszichés közérzetről ugyanolyan fontos gondoskodni, mint a testről. Ugyanis ahogy a testét edzi, az elméjével is törődnie kell, hogy kiváló állapotban maradjon. Helytelen, ha nem veszi figyelembe, hogy esetleg romlik a közérzete, és úgy tesz, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Ha homokba dugja a fejét, rövid távra talán megoldás lehet, de a struccpolitika hosszabb távon mindenképpen megbosszulja magát. 

Ha elfogadja, hogy mindenkinek az életében vannak hullámvölgyek és hullámhegyek – amikor szomorú vagy mérges, illetve úgy érzi, teljesen rendben van –, az már fontos lépést jelent a lelki jóllét irányába. Amennyiben nehézséget jelent az egészséges életszemléletet kialakítania, ha rendellenes szorongást vagy lehangoltságot érez, forduljon orvosához, aki valószínűleg speciális kezelést javasol.

Tudatos jelenlét

Ha úgy érzi, hogy a mindennapi élet már túlterheli, akkor a tudatos jelenlét hatékonyan segíthet az elme kiürítésében és abban, hogy a legfontosabb dolgokra legyen képes összpontosítani. Számos technika és módszer áll rendelkezésre, hogy elkezdhesse a tudatos jelenlét [Hivatkozás a következőre: Tudatos jelenlét meghatározása a szójegyzékben] gyakorlását. Keressen egy csendes zugot, és próbálja ki a következő gyakorlatot: 

  1. Helyezkedjen el kényelmes testhelyzetben egy csendes szobában vagy a kertben. Lazítsa el magát, majd hunyja be a szemét. Figyeljen a hangokra maga körül – halk, erős, közeli vagy távoli.
  2. Összpontosítson a légzésére. Mély vagy felszínes? 
  3. Összpontosítson a légzése lelassítására, és hosszan, lassan szívja be a levegőt. Tartsa benn rövid ideig, majd fújja ki. Minden egyes lélegzetvételnél kizárólag a légzésre koncentráljon, és hagyja figyelmen kívül a környezetét.
  4. Miután érzi, hogy ellazult, gondoljon arra a dologra, ami zavarja. Gondolja végig, mi az oka, mitől válhat még rosszabbá, és ha eszébe jut, akkor gondolja át, hogyan lehetne javítani rajta. Fel kellene hívnia valakit ezzel kapcsolatban? Ha igen, kit?
  5. Készítsen egy rövid tervet, hogy mit tehet a dolgok javítása érdekében, majd lépjen ki a gondolataiból, és koncentráljon a testére – lazuljon el. Összpontosítson ismét a légzésére.
  6. Amikor befejezte, nyissa ki a szemét. 
Legjobb módszerek a stresszoldásra

Vegyen ki egy napot

Függetlenül attól, hogy golfozásra, termálfürdős kezelésre, pihentető tengerparti kikapcsolódásra, egy jó film vagy tévésorozat előtti otthon töltött üldögélésre fordítja, vegyen ki egy nap szabadságot, és csak pihenjen, relaxálódjon. 

Vegyen ki egy órát

Gyakrabban illessze a napi rutinjába, hogy kényezteti magát: egy-egy órát olyasmivel tölt, ami szebbé, boldogabbá teszi, beragyogja a napját. Legyen szó akár arról, hogy nyugtató kádfürdőt vesz, keresztrejtvényt fejt, izgalmas könyvet olvas, sárkányt ereget, veterán autóját szereli, vagy kedvenc filmjét nézi, vegye fel ezeket a napirendjébe, hogy különlegessé tegye a napját. 

Vagy vegyen ki csak öt percet

Álljon meg, vegyen egy mély lélegzetet, és a következő néhány percet kizárólag saját magára fordítsa. Ha otthon van, forraljon vizet, készítsen egy teát vagy kávét, öt percig kapcsoljon ki. Hívja fel a barátját egy rövid beszélgetésre, vagy olvassa el a kedvenc rovatát az újságban. Ha a munkahelyén van, menjen ki az épületből, tegyen egy rövid sétát, és keressen egy csendes zugot, ahol megpihenhet egy kicsit. Ha időhöz van kötve, el sem kell hagynia a munkahelyét: néhány percig koncentráljon a légzésére, ez is segíthet a kikapcsolódásban.
 

Saját tapasztalat egy sorstárs tollából (a linkre kattintva a részletes tartalom angol nyelven)

Hannah 24 éves kora óta él együtt a szklerózis multiplexszel. Azóta az érzelmek hullámvasútját élte meg a bizonytalanságtól és nyugtalanságtól kezdve a nyugalomig és a pozitív életszemléletig. Itt arról ír, hogy a beszéd, a beszélgetés hogyan segítette át az érzelmi hullámvölgyein