Az aggodalmak leküzdése

Minden kezelésnek van jó és rossz oldala. Hasznára válhat, ha végiggondolja a saját hozzáállását a Lemtrada-kezelés előnyeihez és kockázataihoz. Ne feledje: ha bármi miatt aggódik, beszéljen kezelőorvosával, aki biztosan segít Önnek.

    Bizonyos helyzetek – például amikor valami új jön az életünkbe – félelemmel tölthetnek el. Azonban ha megértjük, hogy ezek a helyzetek milyen érzéseket váltanak ki belőlünk, jobban tudjuk azokat kezelni, és az életünk kevésbé lesz stresszes.

    Az emberek többsége úgy véli, hogy egy adott helyzet miatt érzünk úgy, ahogy érzünk. Ám az érzéseinket valójában nem maga a helyzet váltja ki, hanem az, ahogy az adott helyzetről gondolkodunk.

    „Azt hisszük, hogy azért szorongunk és rettegünk, mert tudjuk, hogy a kezelésünknek mellékhatásai lehetnek. A helyzet az, hogy a szorongást valójában az okozza, ahogy gondolkodunk a lehetséges mellékhatásokról” – Clare Moloney

    Amikor gondolataink túlzottan negatívak, vagy nem látjuk valóságosan az adott helyzetet, akkor a gondolkodásunk egyáltalán nincs segítségünkre. Ha azonban egy kis időt szán arra, hogy tárgyilagosan megvizsgálja a Lemtrada-kezeléssel kapcsolatos gondolatait, és megértse, hogy azok milyen hatással vannak az érzéseire, akkor az igazi segítséget jelenthet. Ha aggódik a kezelés vagy a mellékhatások miatt, a legjobb, amit tehet, hogy beszél az orvosával. Az is megnyugtathatja, ha megbizonyosodik arról, hogy ismeri a mellékhatások monitorozásának módját, valamint, hogy kezelőorvosa tud a félelmeiről. 

    Ha valami aggodalommal tölti el, például a kezelés, próbálja ki ezt a gyakorlatot

    • Először is válasszon ki egy gondolatot a mellékhatások megfigyelésével kapcsolatban, például: „Én nem vagyok egy összeszedett ember, úgyhogy valószínűleg el fogok felejteni elmenni a vizitekre”. Ez a gondolat valószínűleg szorongással tölti el a kezelés elkezdésével kapcsolatban, hiszen nem biztos abban, hogy képes lesz-e vállalni azt az elkötelezettséget, ami a monitorozási programhoz szükséges.
    • Most próbáljon olyan ellenérvet találni, amely nem támasztja alá ezt a gondolatot, és esetleg írja is le. Például ilyesmit: 
    • Nézze meg, talál-e olyan érvet, ami alátámasztja a kiinduló gondolatát, például:
    • Most, hogy jobban felmérte a helyzetet, már kiegyensúlyozottabb következtetésre juthat.

    Példa: „Már előfordult, hogy elfelejtettem valamilyen időpontot, általában a rendszertelen időközönként lévők voltak azok, amelyekre nem tudtam annyira odafigyelni, de egy csomó példát tudok hozni olyanokra, amelyeket nem szoktam elfelejteni. Ha rászánom az időt és megnézem, hogyan tudom a legkisebbre csökkenteni annak az esélyét, hogy elfelejtsem őket, akkor biztos lehetek abban, hogy vállalni tudom a monitorozási programot.”
    Próbálja ki a módszert az egyik aggodalmával kapcsolatban, és figyelje meg, működik-e. Ráadásul megpróbálhatja bevezetni ezt a kis gyakorlatot minden olyan esetre, amikor azt veszi észre, hogy gondolatai negatívan befolyásolják az érzéseit. Ezzel jobban felismeri egy adott helyzet „igaz valóját”, és minimálisra csökkentheti a negatív érzelmek hatását. 

Az SM útitárs honlap Lemtrada készítménnyel kapcsolatos információi csak azon betegeknek szólnak, akiknek kezelőorvosa Lemtrada gyógyszert rendelt.