Gondolkodás és érzelmek

Gondolkodás és érzelmek

Kognitív problémák
Azt már biztosan tudja, hogy a gondolkodási, memória- és koncentrálási problémák (más néven kognitív problémák) gyakoriak az SM-ben szenvedőknél. Az idő előrehaladtával kognitív képességeink csökkennek. Az SM-es betegek körülbelül 50%-ánál gondolkodási problémák lépnek fel életük egy adott szakaszában. 

A gondolkodási problémák ilyenek lehetek:

  1. Feladatok elvégzésének nehézsége
  2. Problémát jelent részt venniük a csoportos beszélgetésekben
  3. Információfeldolgozás nehézsége
  4. Döntéshozatali gondok
Érzelmi és pszichológiai problémák

Az SM gyakran jelentős hatást fejt ki az érzelmi egészségre a hangulatváltozástól a depresszión át a szorongásig. Fontos, hogy ne hagyja figyelmen kívül az érzelmi jóllétét. Vagyis ne higgye, hogy állapotát az SM diagnózisa okozza, hiszen ezeknek a problémáknak a forrása maga az SM-betegség.

Az SM hatással lehet a hangulatot befolyásoló jelek átvitelére. Vizsgálatok kimutatták, hogy a depresszió sokkal gyakoribb az SM-ben szenvedőknél, mint az átlag népesség között.

Az SM-hez kapcsolódó érzelmi problémák széles körűek, az alábbiakat azonban mindenképpen tartalmazzák:

  1. Depresszió vagy szorongás
  2. Önbecsülési zavar
  3. Hangulatváltozások
Kognitív problémák kezelése

Valószínűleg már talált néhány megoldást a felmerült kognitív nehézségek kezelésére. Például leírja a teendőit, hogy azokat ne felejtse el, vagy több időt hagy magának bizonyos feladatok elvégezésére. Sőt tanácsot kérhet az orvosától is, aki meghatározza azokat a területeket, amelyeken Önnek segítségre van szüksége, mozgásgyakorlatokat javasol vagy egyéb útmutatást adhat.

Charlotte SM-ben szenved, és azt tapasztalja, hogy kognitív problémái hatással vannak mindennapi életére. Ő többek között a következő stratégiákat alkalmazza a tüneteire:

  1. Több szünetet tartson! Ha úgy érzi, hogy nem tud hosszabb ideig koncentrálni, rendszeresen iktasson be több rövid szünetet.
  2. Állítson fel prioritást! Azokkal a feladatokkal kezdjen, amelyek nagyobb figyelmet, koncentrációt igényelnek, a könnyebbeket pedig akkorra hagyja, amikor valószínűleg már fáradtabb lesz.
  3. Próbálkozzon a meditációval vagy a tudatos jelenléttel! Ez segíthet Önnek, hogy ellazuljon és rendbe szedje a gondolatait. Olvassa el a Tudatos jelenlét és relaxáció oldalt itt.
  4. Legyen szellemileg aktív! Tornáztassa meg az agyát különböző dolgok elvégzésével, olvasással, keresztrejtvényfejtéssel vagy azzal, hogy találkozik a barátaival.
  5. Fejlessze a memóriáját! Ha van olyan téma, amelyet szenvedélyesen szeret, próbáljon meg részt venni egy-egy előadáson. Ez is segíthet élesen tartani az elméjét.

Ha el szeretné olvasni Charlotte teljes blogját, itt találja meg.

Érzelmi problémák kezelése

Ha olyan problémákat tapasztal, mint például a depresszió, a stressz, a szorongás vagy egyéb aggasztó érzés, számos megoldást találhat. Legjobb, ha érzelmi problémáival az orvosához fordul, aki a beszélgetésterápia vagy pszichológiai terápia gyógymódok közül a következőket ajánlhatja:

  1. Kognitív viselkedésterápia (CBT) – ez olyan terápia, amely segít megértetni Önnel, hogy bizonyos helyzetek hogyan befolyásolhatják azt, amit gondol és érez. Ez a terápia segíthet olyan stratégiák használatában, amelyek lehetővé teszik az új gondolkodásmódok kialakítását.
  2. Tudatos jelenlét – erről a meditációs technikáról elég sokat beszéltünk a Tudatos jelenlét és relaxációs részben, melyet itt találhat. Ez a terápia segít megismerni és elfogadni az érzelmeit.
  3. Tanácsadás – az, hogy beszélget, hogy megosztja a gondjait valakivel, nagyban segítheti a dolgok objektív megítélését és a különböző helyzetek kezelését.

Nagy megkönnyebbülést jelenthet, ha átbeszéli a dolgokat a barátaival, a családdal vagy egy SM-támogatási csoporttal. A megfelelő támogatással és az általa nyújtott segítséggel kapcsolatban itt talál további információt.